Spółki PKP na Podkarpaciu – wielki prorozwojowy impuls dla regionu i nowe miejsca pracy

Dobra informacja dla Podkarpacia i całego rynku kolejowego. W nieczynnej Fabryce Wagonów „Gniewczyna” koło Przeworska powstanie spółka, która zajmie się produkcją wagonów towarowych różnych typów, m.in. dla PKP Cargo, a także największa w Polsce i jedna z największych w Europie spółek zarządzających terminalami lądowymi.

– Podkarpacie potrzebuje nowych miejsc pracy. Zależy nam, by region się rozwijał, był atrakcyjny gospodarczo, by jego mieszkańcy nie byli zmuszeni do opuszczania rodzinnego domu, żeby zarabiać na życie – przekonuje marszałek Kuchciński, który zabiegał o przywrócenie fabryki oraz utworzenie spółki właśnie na Podkarpaciu. 

W swoich najlepszych latach gniewczyński zakład zatrudniał kilkaset osób. Teraz rokowania są równie dobre. Zarząd PKP Cargo zapewnia, że zakład będzie elastyczny i dostosowany do zabezpieczenia aktualnych potrzeb rynku, które się w danym momencie pojawią. W tej chwili na remont oczekuje ok. 10 tys. wagonów, a do roku 2036 PKP musi wymienić wszystkie na tzw. ciche. Plany zakładają, że produkcja wagonów ruszy najpóźniej w 2020 roku.

To nie koniec dobrych wieści dla regionu. Na terenie węzła Medyka-Przemyśl-Żurawica powstanie nowa spółka PKP CARGO Terminale. Skoncentruje ona wszystkie terminale należące do krajowego przewoźnika, co pozwoli usprawnić zarządzanie i stworzyć bardziej korzystną ofertę dla klientów, a także zapewni nowe miejsca pracy.

Będzie to największa w Polsce i jedna z największych w Europie spółek zarządzających terminalami lądowymi. Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP Cargo, zapewnia, że dzięki powołaniu spółki terminalowej, PKP CARGO zdobywa narzędzie do rozwijania przewozów intermodalnych. 

– Dzięki efektowi synergii będziemy mogli zaoferować klientom konkurencyjną ofertę obsługi ich ładunków, co przełoży się na wzrosty przewozów i przeładunków w ponad 25 terminalach, jakie należą do Grupy PKP CARGO. Ponadto spółka terminalowa pomoże PKP CARGO w poszerzaniu działalności: chcemy być nie tylko przewoźnikiem, ale i coraz większym operatorem logistycznym, zapewniającym dostarczanie ładunków „od drzwi do drzwi”. Powstanie spółki PKP CARGO Terminale spowoduje na pewno powstanie nowych miejsc pracy. Nie chcemy deklarować ilu, gdyż to będzie proces ewolucyjny i zależny od tempa rozwoju tej spółki. Mamy prawo przypuszczać, że będzie to znacząca liczba, gdyż sektor intermodalny, działalność terminalowa to bardzo perspektywiczne sektory transportu i logistyki – zapewnia Losz.

Powstanie spółki terminalowej pokazuje, że w tym regionie warto jest prowadzić biznes. Spółka pośrednio może spowodować, że na Podkarpaciu zaczną się lokować inne podmioty zajmujące się transportem kolejowym lub drogowym. Wtedy korzyści odniosą mieszkańcy, gdyż powstaną nowe miejsca pracy, a także niewielkie lokalne przedsiębiorstwa otrzymają dodatkowy impuls prorozwojowy.

Ponadto PKP PLK realizują wieloletnie zadanie finansowane ze środków krajowych pod nazwą: „Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka i linii nr 92 Przemyśl – Medyka odcinek Rzeszów – granica państwa”. W zakresie powyższej inwestycji realizowane są prace obejmujące m.in. infrastrukturę pasażerską, elementy infrastruktury kolejowej oraz obiekty inżynieryjne.

mo

Spotkanie z mieszkańcami Gniewczyny Łańcuckiej
2 października w Raciborzu Marek Kuchciński potwierdził, że rusza odbudowa fabryki wagonów w Gniewczynie, a w Żurawicy powstanie centrala wielkiego europejskiego portu przeładunkowego PKP Cargo Terminale
PKP, stacja Przemyśl Główny, fot. mo